Saturday, June 21, 2008

Bual Fesyen: Dua pereka setaraf 'D&G'

Bual Fesyen: Dua pereka setaraf 'D&G'
Berita Harian
18 jun 2008
Photobucket
RIZMAN RUZAINI
Dua pereka muda ini mungkin boleh dianggap masih 'hijau' dalam dunia fesyen tanah air, namun kemampuan mereka tidak dapat dipertikaikan. Melangkah berani daripada lingkungan kebiasaan pelajar lain, Rizman Nordin dan sahabatnya, Wan Mohd Ruzaini Wan Jamil, tampil dengan cara tersendiri untuk mencipta nama dalam industri penuh persaingan ini. Menghasilkan rekaan pakaian untuk artis terkemuka tanah air ketika masih bergelar pelajar, kedua sahabat ini membuka laluan lebih awal untuk menyertai dunia fesyen tanah air sebaik tamat pengajian dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) dalam bidang Seni Reka Fesyen pada Ogos 2007. Bergandingan tenaga dengan menjenamakan rekaan mereka sebagai Rizman Ruzaini, ketelitian hasil kerja mereka mendapat perhatian artis terkemuka tanah air seperti Datuk Siti Nurhaliza Tarudin, Ning Baizura dan Ziana Zain yang turut menjadi rebutan pereka lain.
Mereka tidak kisah digelar pereka fesyen selebriti kerana ia sememangnya menjadi matlamat mereka. Tanpa berselindung, kedua-duanya mengakui kurang dikenali melalui pertandingan rekaan fesyen kerana lebih cenderung menghasilkan rekaan berkonsep komersil berbanding kreatif mahupun dramatik. Bual Fesyen berpeluang menemui dua pemuda ini untuk mengenali mereka secara lebih dekat.
Citra: Anda dikira masih baru dalam industri fesyen tanah air, bagaimana anda melihat persaingan dan suasana industri ini hari ini?
Persaingan memang tidak dapat dinafikan begitu sengit dan mencabar, tetapi yang bagusnya kebanyakan pereka fesyen seperti Hatta Dolmat, Hazwani osman dan sebagainya adalah di kalangan rakan kami sendiri. Kami pernah belajar di kampus yang sama dan ini membuatkan hubungan antara kami amat baik sekali. Ada masa lapang, kami berkumpul seperti mandi sungai bersama dan berbincang apa yang boleh dilakukan untuk memajukan jenama masing-masing. Kami ambil pendekatan persaingan yang sihat dan bersifat positif agar tidak timbul perasaan cemburu antara satu sama lain.
Citra: Tidak ramai pereka berminat tampil berdua dalam satu jenama seperti apa yang anda lakukan sekarang. Adakah anda kurang yakin untuk tampil solo?
Di Malaysia memang ada dua nama dalam satu rekaan, tetapi ia kurang diamalkan. Maksudnya, seorang adalah pereka yang seorang lagi lebih kepada pemasaran. Ia berbeza dengan Rizman Ruzaini kerana kami memang bergabung tenaga menghasilkan idea terbaru dalam rekaan kami. Ia juga boleh dikatakan satu strategi untuk melonjakkan nama dalam industri ini malah jika dilihat pada peringkat antarabangsa seperti Dolce & Gabbana berjaya dengan strategi ini. Seperti yang dijelaskan tadi, dua idea dalam satu rekaan sudah pasti memberikan keunikan tersendiri. Kami juga buat rekaan masing-masing dan cantumkan dalam satu pakaian agar lebih unik dan segar. Insya-Allah, kami akan mempertahankan nama ini kerana sejak awal kami sudah mengharungi segala cabaran dan halangan secara berdua.
Citra: Ceritakan detik kesukaran dan kepayahan untuk mencipta nama dalam bidang ini. Apakah halangan utama yang terpaksa anda berdua hadapi?
Oleh kerana ramai pereka fesyen adalah rakan kami yang akrab juga, kami perlu saling menjaga perasaan masing-masing. Isu seperti rekaan yang dihasilkan sama antara satu sama lain sedikit sebanyak mungkin akan timbul. Masalahnya, ‘sifu’ kami adalah orang yang sama. Justeru, sentuhan juga mungkin sama tetapi identiti saja yang lain. Identiti ini perlu dibina untuk maju ke depan dan lebih dikenali. Siapa yang ingin lebih maju perlu bergerak dan berfikir lebih pantas untuk tampil berbeza.
Citra: Sejauh mana pertandingan fesyen yang dianjurkan di negara seperti Mifa, boleh membantu anda?
Membabitkan diri dalam pertandingan gah seperti Mifa adalah satu peluang keemasan bagi kami. Ia adalah satu penghargaan khususnya untuk pereka baru yang ingin mencari tapak dalam bidang ini. Sememangnya bukan mudah untuk pereka baru menyertai Mifa kerana penganjurnya sangat memilih. kami menyertai Mifa 8 ini kerana ia menilai daya kreativiti dan seni pada rekaan yang dihasilkan berbanding pereka seperti kami yang lebih mementingkan identiti ringkas, klasik, bergaya dan canggih. Inilah yang kami tekankan sejak awal jenama kami diperkenalkan hingga kini.
Citra: Adakah anda bersetuju jika dikatakan fesyen dianggap berkaitan dengan glamor semata-mata atau fesyen sebenarnya untuk semua orang?
Fesyen adalah untuk mereka yang gemar menonjolkan diri melalui apa yang dipakai. Baju yang dipilih itu walaupun ringkas potongan dan kemasannya, boleh menimbulkan aura glamor. Antara sedar atau tidak, setiap orang memerlukan fesyen, malah masyarakat dulu kala menggunakan daun, tetapi daun itu dianyam agar nampak menarik. Glamor pula tidak semestinya ditafsirkan sebagai rekaan yang sarat butiran, tetapi yang ringkas dan kemas juga boleh menimbulkan gaya tersendiri.
Citra: Jenama Rizman Ruzaini dikenali melalui artis dan selebriti ternama sejak awal penampilan anda berdua lagi. Adakah anda merasakan cara ini lebih berkesan atau sekadar mengejar glamor semata-mata?
Kami bermula dengan mereka pakaian untuk artis antaranya seperti Pija, Yasmin Hani, Betty Benafe dan Nurul. Ziana Zain membuka peluang yang lebih cerah untuk kami apabila beliau pula bersetuju untuk menggayakan rekaan kami untuk digayakan pada Anugerah Bintang Popular 2006 sekali gus menempa nama dalam industri ini walaupun masih bergelar pelajar. Beliau adalah ikon fesyen. Ini diikuti dengan Dayang Nur Faizah. Apabila rekaan kami digayakan mereka dan dipaparkan di dalam majalah, Datuk Siti Nurhaliza menyuarakan hasrat untuk mendapatkan khidmat kami. Sebagai pereka yang masih terlalu baru, kami berasa cukup berbangga apabila nama besar seperti Siti meminta kami menghasilkan rekaan untuknya sedangkan ramai lagi pereka yang mempunyai nama kukuh dalam industri ini belum mendapat peluang keemasan ini.ini diikuti oleh Erra Fazira dan Ning Baizura. Mereka semua ini adalah ikon fesyen yang menjadi ikutan ramai. Tidak salah menggunakan artis untuk mengiklankan label kami. Ia adalah satu cara untuk memasarkan jenama Rizman Ruzaini. Dalam apa bentuk perniagaan sekalipun, kita terpaksa mendahulukan modal baru mendapat keuntungan. Kami rasa tidak menjadi masalah untuk menaja pakaian khususnya untuk artis berkelas A kerana ia adalah satu pelaburan jangka masa panjang. Bagaimanapun, artis seperti Siti tidak pernah minta ditaja sejak awal kami menggunakan khidmat kami. Jika ada yang mengatakan kami pereka fesyen selebriti, kami tidak kisah.
Citra: Identiti penting bagi membezakan rekaan anda dengan pereka lain. Apakah keistimewaan yang anda tawarkan dalam setiap rekaan dihasilkan?
Rekaan kami berkonsep kemas dan ringkas. Ia agak ‘tricky’ melalui potongan dengan memanipulasikan pola pakaian. Misalnya, sentuhan Ruzaini lebih kepada maskulin, manakala sentuhan saya (Rizman) pula agak feminin. Apabila elemen ini dicantumkan dalam satu pakaian, ia menghasilkan dwi dimensi feminin pada bahagian atas dan maskulin pada bahagian bawahnya. Ia bukan saja sesuai digayakan artis dan selebriti, tetapi golongan penggemar fesyen sama ada untuk ke pejabat atau majlis tertentu. Walaupun menghasilkan rekaan untuk artis, kami juga mempunyai pelanggan biasa yang ingin menggayakan rekaan ringkas, tetapi anggun untuk majlis perkahwinan atau majlis seperti makan malam dan sebagainya.
Citra: Mengapa anda memilih untuk beroperasi di rumah saja berbanding butik seperti yang dilakukan kebanyakan pereka lain? Sebagai pereka baru yang baru menamatkan pengajian pada Ogos lalu, kos menjadi ukuran untuk kami melangkah lebih jauh. Pada tahap awal ini, kami memfokuskan untuk mengukuhkan jenama Rizman Ruzaini. Kami pilih konsep ‘house boutiqe’ kerana ia bukan saja menjimatkan kos, tetapi kini menjadi tren yang diamalkan kebanyakan pereka fesyen lain. Apa yang lebih penting adalah strategi pemasaran kerana walaupun berada di dalam pusat beli-belah, kita tidak boleh mengharapkan pelanggan datang ke butik. Begitu juga dengan pakaian siap dipakai, ia memang sukar dilakukan melainkan seorang pereka itu mempunyai identiti tersendiri seperti eclipse dan Rizalman yang mengetengahkan idea kaftannya sehingga menjadi kegilaan di Dubai.
Citra: Dulu anda seorang pelajar dan kini bergelar pereka fesyen yang sedang mencipta nama dalam industri ini. Pada pendapat anda, sejauh mana pengajian anda itu membantu kerjaya anda sekarang? Bergelar pelajar, kita terikat dengan sukatan pembelajaran dan cita rasa pensyarah. Memang tidak dinafikan apa yang dipelajari itu membantu, tetapi kami berharap pelajar diberikan kebebasan untuk menghasilkan rekaan masing-masing bagi membolehkan mereka meluahkan daya kreativiti sebaik mungkin. Pelajar juga sebaiknya didedahkan dengan apa yang ada dalam industri fesyen sebenarnya. Mereka harus diberi peluang untuk keluar ke alam nyata. Ini penting sebagai persediaan agar tidak tercari-cari identiti apabila keluar bekerja kelak. Peluang seperti ini juga membolehkan kolej fesyen melahirkan pereka fesyen berbakat dan kreatif. Sewaktu bergelar pelajar dan menghasilkan rekaan untuk artis, tidak dinafikan ada yang memandang serong dan menganggap ia melanggar batas sebagai pelajar. Bagaimanapun hasil sokongan penuh pensyarah seperti Cik Kalsom, Faizal Hamid, Anaz Musafir dan Pn Sherry, kami berjaya ke hari ini.
Citra: Apakah perancangan anda seterusnya?
Setiap pereka mahu mereka terus dikenali dan rekaan mereka diterima pakai oleh masyarakat. Walaupun lebih dikenali di kalangan artis, kami sedang menuju matlamat menghasilkan rekaan pakaian ke pejabat yang kemas, namun berpotongan menarik seperti yang digayakan Tengku Azura. Kami berharap dapat menghasilkan rekaan yang bakal menjadi ikutan di Malaysia.

No comments: